Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

7.2.2025

ČD v uplynulém roce uvedly do provozu celkem 144 nových jednotek a lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.

Rok 2024 ve znamení rekordních modernizací

Na koleje dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet již v konečném deví-tivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti SpaceX.
„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli dohromady osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tu-zemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali osm nejmodernějších souprav ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a wi-fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. stole-tí,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. V modernizaci vlaků bude společnost podle něj pokračovat i letos. „Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Přesná čísla počtu přepravených za loňský rok budeme mít k dispozici v následujících měsících, ale už nyní je zřejmé, že jsme me-ziročně přepravili o přibližně čtyři miliony více cestujících.“
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionu spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo například 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní wi-fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.

Rok dálkové dopravy
Rok 2025 se ponese ve znamení dalšího zlepšování komfortu a zvyšování kvality v dálkové do-pravě. České dráhy budou do konce letošního roku provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav. „Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je na-sadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 úplně nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ nastínil další plány v dálkové dopravě Michal Krapinec. Na regionální tratě se pak vydají další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.
Pokračovat budou i investice do moderního servisního zázemí dopravce. K loni zahájeným stav-bám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a začne také rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.

Testování internetu Starlink
Na významné zlepšení kvality hlasových a datových služeb se mohou cestující těšit v dálkových vlacích. „Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ upozornil ředitel.
„Na jaře začneme, ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem, s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovi-ně roku 2024 do Česka dorazila ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlacích. České dráhy se současně stanou jedním z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto anténu testovat. Z našich interních průzkumů vychází, že stále více našich zákazníků vnímá naši společnost jako moderní a inovativní firmu. Je proto naším cílem tato očekávání naplnit a dále posilovat naši pozici technologického lídra mezi tuzemskými železničními dopravci,“ dodal Krapinec.
Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě moder-nizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovní-ho průvodce, který přehledně zobrazí aktuálně potřebné informace pro cestu.
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Správa železnic odkoupila část společnosti ČD - TelematikaSpráva železnic odkoupila část společnosti ČD - Telematika

3.2.2025 - Správa železnic a dceřiná společnost Českých drah ČD - Telematika koncem prosince podepsaly smlouvu o převodu části závodu společnosti ČD – Telematika. Tento krok je součástí dlouhodobé strategie, která by měla přinést… »

Šlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letosŠlechtična dostane nový parní válec, vrátit by se měla už letos

28.1.2025 - Vyrobili ji jen dva roky po 2. světové válce v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala 10. prosince 1947 v České Třebové a pak se vydala sloužit do dep v Praze, Košicích, Žilině, Bohumíně, Přerově… »

Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí Za 20 let přepravila Pendolina 20 milionů lidí

23.1.2025 - Psal se čtvrtek 23. prosince 2004, když po krátce po desáté hodině ranní na pražském Masarykově nádraží stály desítky železničních fanoušků, fotografů a zvědavců. Všichni netrpělivě čekali na příjezd jednotky Pendolino z… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika